Resultat 1 till 5 av 5
Dela på Facebook

Ämne: miljöfrågor och kristendom

Nykomling
    Tro: Trosinriktning - Livsåskådning Kristen
    Reg.datum
    maj 2012

miljöfrågor och kristendom

Jag funderade på vad kristendomen och bibeln säger om miljö. Jag antar att Gud vill att vi ska ta hand om jorden han skapat, men är det någon som vet om man kan hitta något om det i bibeln?

Hej ninde!
    Det här artikeln läste jag från kristna tidningen dagen och jag tyckte att det var intressant och ville dela med mig.

Så säger Bibeln om miljön och människan

1 Mosebok 1:1-3:

I begynnelsen skapade Gud himmel och jord. Jorden var öde och tom, djupet täcktes av mörker och en gudsvind svepte fram över vattnet. Gud sade: 'Ljus, bli till!' Och ljuset blev till.
    Bibelns inledande textsammanhang i 1 Mos 1-3 är en god utgångspunkt: Gud är alltings skapare och skapelsen är god. I dessa texter talas det även om människans förvaltaruppdrag att vårda Guds skapelse. Människan som Guds avbild har i första hand med detta förvaltaruppdrag att göra. I detta textsammanhang finns även berättelsen om hur människan åt av den förbjudna frukten. Det kan förstås som människans lust att utnyttja Guds skapelse för egen del utan att tänka på konsekvenserna.

Stefan Albinsson

Hesekiel 47:12:

Längs floden, utmed båda stränderna, skall alla slags fruktträd växa. Deras blad skall inte vissna och deras frukt aldrig ta slut. Varje månad bär de ny frukt, ty de får sitt vatten från helgedomen. Deras frukt skall ge föda och deras blad läkedom.
    I Hesekiel 47:1-12 finns visionen om tempelkällan och de livgivande träden. Idag vet vi att växter inte bara är livgivande genom att de ger frukt eller att det går att göra läkemedel av dem, utan även för att de är nödvändiga för fotosyntesen, jordens syresättning och så vidare. Det visste förstås inte Hesekiel, men vi vet det!

Stefan Albinsson

Hosea 4:1-3

Hör Herrens ord, Israels folk! Herren väcker talan mot landets invånare, ty ingen trofasthet och ingen kärlek och ingen kunskap om Gud finns i landet. Förbannelser och lögner och dråp och stölder och äktenskapsbrott breder ut sig, blodsdåd följer på blodsdåd. Därför sörjer landet, alla som bor där tynar bort, också markens djur och himlens fåglar, och fiskarna i havet dör.
    Profetens varning är allvarlig - människan är ansvarig att leva så att vare sig det moraliska förfallet eller skapelsens ångest behöver vara verklighet. Hosea fortsätter sen med att sätta prästerna i fokus. De har ansvaret att kalla människor till ett ansvarstagande gentemot skapelsen och livet inför Gud.

Hans Sundberg

Habakuck 2:7-8

Plötsligt skall de skuldsatta resa sig, de skall vakna och få dig att darra, och du blir själv deras byte. Du som har plundrat så många folk skall bli plundrad av alla de andra till straff för det blod du utgjutit, för ditt våld mot länder och städer och mot alla som bor i dem.
    Habakucks andra kapitel, men egentligen hela boken, handlar om vad som händer med de som tagit resurser från de som är svagast. Det kommer att komma tillbaka till den rika världen att vi inte tagit hänsyn till de som får betala priset för vår livsstil.

Göran Degen

Matteusevangeliet 19:20-21

Då sade den unge mannen: 'Allt detta har jag hållit. Vad är det som fattas?' Jesus svarade: 'Om du vill bli fullkomlig, så gå och sälj allt du har och ge åt de fattiga; då får du en skatt i himlen. Kom sedan och följ mig.'
    Den orättvisa fördelningen är den avgörande boven i miljödramat. Där är Jesus entydig - i alla fall till den som kommer och frågar honom. Om fler rika och smårika och lagom rika och egentligen inte så fattiga skulle ställa sig frågan: Hur mycket av det jag har är egentligen mitt och hur mycket reserv kan jag egentligen tillåta mig?, så skulle vår miljö på alla sätt bli mycket bättre.

Göran Degen

Lukasevangeliet 12:26-27

När ni nu inte ens förmår så lite, varför bekymrar ni er då om allt annat? Tänk på liljorna, hur de växer. De arbetar inte och spinner inte. Men jag säger er: inte ens Salomo i all sin prakt var klädd som en av dem.
    Tänk inte på morgondagen, var dag har nog av sin plåga. Det kan man tolka som att om du tar ditt ansvar totalt idag så behöver du inte oroa dig för morgondagen. Då tar du ju nytt ansvar för den dagen. Fokusera på det du gör i dag.

Göran Degen

Romarbrevet 8:20

Allt skapat har lagts under tomhetens välde, inte av egen vilja utan på grund av honom som vållat det, men med hopp om att också skapelsen ska befrias ur sitt slaveri under förgängelse och nå den frihet som Guds barn får när de förhärligas.
    Skapelsen har blivit en slav under människans konsumtionsraseri, och därmed vår tids materialistiska definition av vad som är ett gott liv. Paulus påpekar att också detta slaveri kommer att bli befriat en dag! Jesus död och uppståndelse föregriper den dagen. Alla människor, hela universum och skapelsen ska en dag få se sin Gud och Skapare. Vi ansvarar för hur den återstående tiden används.

Hans Sundberg

Galaterbrevet 6:7

Låt inte bedra er, Gud lurar man inte: vad man sår får man också skörda.
    Detta är en urgammal livsregel. Det man sår får man skörda. Människans ansvar mot skapelsen och våra brott mot den kommer att slå tillbaka mot oss som mänsklighet. Vår materialism får konsekvenser och miljöhoten är numera dagliga påminnelser om vår farliga livsstil. Vi har en skyldighet att lyda skapelsens lagar.

Hans Sundberg

Citat Ursprungligen postat av mariam k Visa inlägg
    Hej ninde!
    Det här artikeln läste jag från kristna tidningen dagen och jag tyckte att det var intressant och ville dela med mig.

Så säger Bibeln om miljön och människan

1 Mosebok 1:1-3:

I begynnelsen skapade Gud himmel och jord. Jorden var öde och tom, djupet täcktes av mörker och en gudsvind svepte fram över vattnet. Gud sade: 'Ljus, bli till!' Och ljuset blev till.
    Bibelns inledande textsammanhang i 1 Mos 1-3 är en god utgångspunkt: Gud är alltings skapare och skapelsen är god. I dessa texter talas det även om människans förvaltaruppdrag att vårda Guds skapelse. Människan som Guds avbild har i första hand med detta förvaltaruppdrag att göra. I detta textsammanhang finns även berättelsen om hur människan åt av den förbjudna frukten. Det kan förstås som människans lust att utnyttja Guds skapelse för egen del utan att tänka på konsekvenserna.

Stefan Albinsson

Hesekiel 47:12:

Längs floden, utmed båda stränderna, skall alla slags fruktträd växa. Deras blad skall inte vissna och deras frukt aldrig ta slut. Varje månad bär de ny frukt, ty de får sitt vatten från helgedomen. Deras frukt skall ge föda och deras blad läkedom.
    I Hesekiel 47:1-12 finns visionen om tempelkällan och de livgivande träden. Idag vet vi att växter inte bara är livgivande genom att de ger frukt eller att det går att göra läkemedel av dem, utan även för att de är nödvändiga för fotosyntesen, jordens syresättning och så vidare. Det visste förstås inte Hesekiel, men vi vet det!

Stefan Albinsson

Hosea 4:1-3

Hör Herrens ord, Israels folk! Herren väcker talan mot landets invånare, ty ingen trofasthet och ingen kärlek och ingen kunskap om Gud finns i landet. Förbannelser och lögner och dråp och stölder och äktenskapsbrott breder ut sig, blodsdåd följer på blodsdåd. Därför sörjer landet, alla som bor där tynar bort, också markens djur och himlens fåglar, och fiskarna i havet dör.
    Profetens varning är allvarlig - människan är ansvarig att leva så att vare sig det moraliska förfallet eller skapelsens ångest behöver vara verklighet. Hosea fortsätter sen med att sätta prästerna i fokus. De har ansvaret att kalla människor till ett ansvarstagande gentemot skapelsen och livet inför Gud.

Hans Sundberg

Habakuck 2:7-8

Plötsligt skall de skuldsatta resa sig, de skall vakna och få dig att darra, och du blir själv deras byte. Du som har plundrat så många folk skall bli plundrad av alla de andra till straff för det blod du utgjutit, för ditt våld mot länder och städer och mot alla som bor i dem.
    Habakucks andra kapitel, men egentligen hela boken, handlar om vad som händer med de som tagit resurser från de som är svagast. Det kommer att komma tillbaka till den rika världen att vi inte tagit hänsyn till de som får betala priset för vår livsstil.

Göran Degen

Matteusevangeliet 19:20-21

Då sade den unge mannen: 'Allt detta har jag hållit. Vad är det som fattas?' Jesus svarade: 'Om du vill bli fullkomlig, så gå och sälj allt du har och ge åt de fattiga; då får du en skatt i himlen. Kom sedan och följ mig.'
    Den orättvisa fördelningen är den avgörande boven i miljödramat. Där är Jesus entydig - i alla fall till den som kommer och frågar honom. Om fler rika och smårika och lagom rika och egentligen inte så fattiga skulle ställa sig frågan: Hur mycket av det jag har är egentligen mitt och hur mycket reserv kan jag egentligen tillåta mig?, så skulle vår miljö på alla sätt bli mycket bättre.

Göran Degen

Lukasevangeliet 12:26-27

När ni nu inte ens förmår så lite, varför bekymrar ni er då om allt annat? Tänk på liljorna, hur de växer. De arbetar inte och spinner inte. Men jag säger er: inte ens Salomo i all sin prakt var klädd som en av dem.
    Tänk inte på morgondagen, var dag har nog av sin plåga. Det kan man tolka som att om du tar ditt ansvar totalt idag så behöver du inte oroa dig för morgondagen. Då tar du ju nytt ansvar för den dagen. Fokusera på det du gör i dag.

Göran Degen

Romarbrevet 8:20

Allt skapat har lagts under tomhetens välde, inte av egen vilja utan på grund av honom som vållat det, men med hopp om att också skapelsen ska befrias ur sitt slaveri under förgängelse och nå den frihet som Guds barn får när de förhärligas.
    Skapelsen har blivit en slav under människans konsumtionsraseri, och därmed vår tids materialistiska definition av vad som är ett gott liv. Paulus påpekar att också detta slaveri kommer att bli befriat en dag! Jesus död och uppståndelse föregriper den dagen. Alla människor, hela universum och skapelsen ska en dag få se sin Gud och Skapare. Vi ansvarar för hur den återstående tiden används.

Hans Sundberg

Galaterbrevet 6:7

Låt inte bedra er, Gud lurar man inte: vad man sår får man också skörda.
    Detta är en urgammal livsregel. Det man sår får man skörda. Människans ansvar mot skapelsen och våra brott mot den kommer att slå tillbaka mot oss som mänsklighet. Vår materialism får konsekvenser och miljöhoten är numera dagliga påminnelser om vår farliga livsstil. Vi har en skyldighet att lyda skapelsens lagar.

Hans Sundberg

Svar till : mariam k, #2.

Tack för artikeln, " Så säger Bibeln om miljön och människan ".

Artikeln, är mycket värdefull, också för mig !

Medlem Monorins avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Fint men väldigt mycket text
    Senast redigerat av Monorin den 2012-09-19 klockan 15:29.

Medlem Monorins avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    104 1Lova Herren, min själ!
    Mäktig är du, Herre, min Gud,
    i höghet och härlighet är du klädd,
    2du sveper dig i ljus som i en mantel.
    Himlen har du spänt ut som ett tält,
    3ovan skyn har du timrat din sal.
    Du gör molnen till din vagn
    och far på vindens vingar.
    4Du gör vindar till dina sändebud
    och eldslågor till dina tjänare.
    5Jorden har du ställt på stadig grund,
    den kan aldrig i evighet rubbas.
    6Urhavet täckte den som en klädnad,
    vattnet stod högt över bergen.
    7Det flydde för ditt rytande,
    när du dundrade tog det till flykten,
    8uppför bergen, ner i dalarna,
    och stannade där du bestämt.
    9Du satte en gräns för vattnet:
    aldrig mer skall det täcka jorden.

10Du låter källor rinna upp och bli till strömmar
    som forsar fram mellan bergen.
    11De ger vatten åt alla markens djur,
    vildåsnor släcker där sin törst.
    12Vid dem häckar himlens fåglar
    och sjunger bland täta löv.
    13Du vattnar bergen från din sal,
    jorden mättas av allt vad du ger.
    14Du låter gräs växa för boskapen
    och örter till människans tjänst.
    Så frambringas föda ur jorden
    15och vin, som gör människan glad,
    olja, som ger hennes ansikte glans,
    och bröd, som ger henne styrka.
    16Libanons cedrar släcker sin törst,
    Herrens träd, som han planterat.
    17Där har fåglar sina reden,
    i deras kronor har hägern sitt bo.
    18De höga bergen är stengetens hem,
    klyftorna ger klippgrävlingen skydd.

19Du gjorde månen, som visar årets tider,
    och solen, som vet när den skall gå ner.
    20Du sänder mörker, och det blir natt.
    Då myllrar alla djur i skogen fram,
    21de unga lejonen ryter efter rov
    och begär sin föda av Gud.
    22Solen går upp, och de drar sig undan
    och lägger sig ner i sina hålor.
    23Människan går ut till sina sysslor
    och arbetar tills kvällen kommer.

24Otaliga är dina verk, o Herre!
    Med vishet har du gjort dem alla,
    jorden är full av vad du skapat.
    25Där är havet, det väldiga, vida,
    med en myllrande skara utan tal
    av djur både stora och små.
    26Där stävar skeppen fram, där är Leviatan,
    som du skapat till att tumla om i djupet.
    27Alla sätter sitt hopp till dig,
    du skall ge dem föda i rätt tid.
    28Du ger dem, och de tar emot,
    du öppnar din hand, och de äter sig mätta.
    29Du döljer ditt ansikte, och de blir förskräckta,
    du tar ifrån dem deras ande, och de dör
    och blir åter till mull.
    30Du sänder din ande, då skapas liv.
    Du gör jorden ny.

31Må Herrens ära bestå för evigt,
    må Herren glädja sig över sina verk.
    32När han ser på jorden skälver den,
    rör han vid bergen börjar de ryka.
    33Jag vill sjunga till Herrens ära så länge jag lever,
    lovsjunga min Gud så länge jag är till.
    34Må min bön behaga Herren,
    må jag få glädjas över honom.
    35Må syndarna försvinna från jorden,
    de onda inte längre finnas till.
    Lova Herren, min själ!

Halleluja!

Ps 104

Som handlar mycket om naturen och djuren, Guds förhållande till dem och Judarnas syn på naturen som var före sin tid kan man säga.

När alla andra folken som levde då prisade natur och djur var det som ting man kunde nyttja. Så prisade Judarna också naturen och djuren, som ting man hade användning av, men i flera psalmer särskilt i denna visar de att de prisar Gud även för de djur och den natur de inte har användning för till och med farliga djur som lejonet bryr sig judarna om och berömmer att Gud tar hand om lejonen.

I dagens samhälle är det lätt att vara en djurvän vi utsätts inte för vilda djur och lever inte i ett kargt öken landskap, men judarna var opartiska när det gällde djuren trots det. Det tycker jag är jätte fint

(Detta fick jag lära mig när jag läste C.S. Lewis Tankar kring Psaltaren, mycket bra bok)
    Senast redigerat av Monorin den 2012-09-19 klockan 15:46.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •